Middle-east Arab News Opinion | Asharq Al-awsat

Saudi Arabia: Channels Under Fire for Promoting Black Magic - ASHARQ AL-AWSAT English Archive
Select Page

Riyadh, Asharq Al-Awsat- Arabsat, a leading satellite service provider in the Arab world, has threatened to suspend a number of satellite channels that it broadcasts stating that these channels promote magic and charlatanism and claim to have knowledge of the unknown.

Khaled bin Ahmed Belkhyour, the CEO of Arabsat who is also an engineer, told Asharq Al Awsat that the satellite operator will take practical steps during the next two weeks to stop such channels being transmitted if they continue to broadcast programs related to charlatanism. He highlighted that the organization had addressed officials responsible for managing these satellite channels four months ago to end what Belkhyour described as “myths, falsehood and charlatanism”. He stressed that Arabsat has taken legal action to suspend these channels as a result of public opinion, pointing out that the objectives of Arabsat are to uphold the pillars of religion, heritage and traditions.

“We are surprised at the content of these channels and in fact we do not interfere with programs that the channels broadcast in light of the fact that these channels are licensed by the Arab states from which they air. However, it seems that these channels have gone too far and certain action will be taken to stop these channels in a practical and systematic manner,” explained Belkhyour. He added that he does not expect other satellite operators to follow the example set by Arabsat and that the company’s acts will be in line with Arabsat’s obligation towards Arab countries. An announcement would be made as soon as any action has been taken.

Towards the end of the 90’s, Arabsat made the decision to suspend the French channel CFI1 for broadcasting a “pornographic” film that Arabsat considered a breach of contract. Arabsat replaced the channel with TV5, another French channel.

On his part, Salah Hamza, head of engineering at Nilesat, an Egyptian satellite operator, asserted that the contract of any satellite channel cannot be invalidated without explicit complaints made against it or after witnessing a clear deliberate violation. Hamza pointed out that in the case that “objective” complaints are made against the channel, and if it is proven that the channel has violated its contract, the channel would then be given a warning. If it defies the agreement once again, the channel would be shut down. Hamza cited an example of a recent crisis in which Dr. Hala Sarhan presented an episode of her program [Hala Show] entitled ‘Prostitutes’ that resulted in the show being cancelled however, the channel was allowed to continue being broadcast. He added that Nilesat was unaware of the fatwa [religious ruling] that was issued by the Council of Senior Ulema in Saudi Arabia. Hamza called upon viewers to communicate with administration if they believe that changes need to be made [to the channel]. Finally, he states that Nilesat cannot be responsible for all satellite channels that broadcast via the satellite operator as they number over 680.

On June 11, 2007, the global forum for Muslim scholars and intellects in the Muslim World League called for the Organization of the Islamic Conference (OIC) and the League of Arab States to seek to prevent the broadcasting of programs related to witchcraft via Arab satellite operators such as Arabsat and Nilesat. This is owing to the fact that some channels promote sorcery and recruit both male and female charlatans who claim to have knowledge of the unknown and to have capabilities to cure people from disease, to grant opportunities for work, to assist people in finding a spouse, and to read the future.

The global forum concluded that the majority of people who call in to these programs are women and youth. Hamza stated that these charlatans use religious terms in order to delude viewers in to believing them, distorting the image and teachings of religion.

The global forum warned against these channels due to the damage caused to religious beliefs as they drive viewers towards polytheism and to rely on people rather than God to solve their problems. The forum pointed out that it is religiously prohibited [in Islam] for people to contact these charlatans whether via the internet, television or any other means.

The forum further called for protection of Muslim communities against the practices of charlatans and such scams and stated that teachers and educators from all levels should highlight the dangers of these practices to their students. In addition, preachers and Imams should hold talks on the subject.

The popularity of charlatanism and magic has increased amongst Arab satellite channels, which, in turn, has led to an increase in the number of charlatans. These individuals aim to give off an image of a pious sheikh who can solve individual problems. There are others who have a strong sense of persuasion that has been learnt throughout many years of experience. His/her viewers feel compelled to watch and listen as if they have hypnotized the words and become convinced of his/her abilities to solve their problems.

Asharq Al-Awsat

Asharq Al-Awsat

Asharq Al-Awsat is the world’s premier pan-Arab daily newspaper, printed simultaneously each day on four continents in 14 cities. Launched in London in 1978, Asharq Al-Awsat has established itself as the decisive publication on pan-Arab and international affairs, offering its readers in-depth analysis and exclusive editorials, as well as the most comprehensive coverage of the entire Arab world.

More Posts

Follow Me:
FacebookGoogle PlusYouTube