Middle-east Arab News Opinion | Asharq Al-awsat

Pakistan's Private TVs say Forced to Shut Down - ASHARQ AL-AWSAT English Archive
Select Page

KARACHI (Reuters) – Two of Pakistan’s leading private television networks, ordered off air during President Pervez Musharraf’s emergency rule, said on Saturday they had been forced to close down altogether after being ordered to halt transmissions via the United Arab Emirates.

Geo, Pakistan’s biggest television network, and ARY One World, both have offices and studios in Dubai Media City, from where they broadcast news.

“We have been told by the (Dubai) Media City that our transmission will be shut down,” Imran Aslam, president of Geo News, told Reuters. “This is all I can say at the moment.”

An official at ARY also confirmed getting similar orders. Both the channels went off air at 1:00 a.m. Pakistan time (0800 GMT).

No one at Dubai Media City was immediately available for comment.

Geo TV’s web site (www.geo.tv) said the channel was shut down “after President Pervez Musharraf put tremendous pressure to silence a media outlet which had refused to bow down to his dictates”.

“Informed sources said President Pervez Musharraf himself intervened to stop all Geo news transmissions from Dubai, after a two-week standoff in Pakistan during which all major news channels were shut down by cable operators, who are directly controlled by the Pakistani authorities,” it said.

Local and international television channels disappeared from cable television in Pakistan amid media curbs imposed by military ruler Musharraf on November 3, which ban reporting which humiliates the presidency, military or government.

Some channels have since resumed broadcasts, but Geo has refused to agree to a new government media code.

The television network has challenged the government’s curbs in the High Court in Sindh province. The next hearing is due on November 20.

The media have flourished since Musharraf seized power in a bloodless 1999 coup, but the feisty private media that grew up during his rule have been highly critical of him since he tried to sack the country’s chief justice in March.

Musharraf has accused some television channels of adding to the uncertainty that led him to impose emergency rule — which critics say was solely aimed at trying to hold on to power.

Asharq Al-Awsat

Asharq Al-Awsat

Asharq Al-Awsat is the world’s premier pan-Arab daily newspaper, printed simultaneously each day on four continents in 14 cities. Launched in London in 1978, Asharq Al-Awsat has established itself as the decisive publication on pan-Arab and international affairs, offering its readers in-depth analysis and exclusive editorials, as well as the most comprehensive coverage of the entire Arab world.

More Posts

Follow Me:
FacebookGoogle PlusYouTube